Tillämpning & Konsumentskydd
De här allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på de köpeavtal som du (”konsumenten”) sluter med Konditori Opalen AB, organisationsnummer 556505-5489, Kungsgatan 49, 961 35 Boden, Norrbottens Län, hädanefter kallat ”Opalen”. För att skydda dig som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköpslagen (SFS 1990:932), Distans- & hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.konditoriopalen.se.
Priser, Moms & Fraktavgifter.
De priser som anges på www.konditoriopalen.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Fri frakt gäller på köp av Mormorssaft inom Sverige, om inte annat anges. Frakt för leverans av bageriprodukter / catering / övriga produkter varierar.
Upprättande av avtal om köp.
Varor beställs på www.konditoriopalen.se eller via vår kundservice. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Opalen via e-post till den e-postadress du angett vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Opalen har rätt att häva köp vid misstanke om oegentligheter utan att konsumenten har rätt att åberopa skadestånd eller annan ersättning.
Leverans
Mormors saft skickas med Postnord som brev i första hand, alternativt till närmaste utlämningsställe.
Outlösta Paket/Försändelser
Paket som inte hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsändes till Opalen. Om detta sker debiteras du en avgiften på för kostnader för Opalens administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Ångerrätt
Som konsument har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Vill du under denna tid returnera din vara/varor; kontakta oss så skickar vi en retursedel. Opalen har ingen möjlighet att ersätta kostnaden för returfrakt. Ångerrätt tillämpas endast på oöppnade förpackningar (med detta avses även inslagna presentförpackningar). Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. För catering och konditorivaror / unika beställningar (ex fototårta eller tårtor med personliga hälsningar) gäller begränsad ångerrätt / rätt att häva köp. Vi ber dig därför så fort det är möjligt kontakta oss angående detta.
Presentkort
Opalen tillämpar ingen ångerrätt vid köp av presentkort. Har presentkortet en tidsfrist förverkas presentkortet när datumet passerat. Ett presentkorts värde kan inte lösas in mot pengar. Ev mellanskillnad mellan presentkortets värde och köpet ersätts inte.
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer avtalet mellan dig och Opalen, eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Opalen angett, kan varan returneras / köpet hävas. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamation till Opalen ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts. Opalen har inte möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.
Transportskador
Opalen ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Opalen rekommenderar att du anmäler en transportskada direkt på plats hos ombudet och därefter kontaktar Opalen. Behåll allt emballage och produktens/produkternas förpackning vid transportskada.
Betalning
Opalen erbjuder via Svea fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning, samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Svea Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Sveas villkor. Genom att klicka på ”slutför köp” godkänner du Opalens allmänna villkor. Svea Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea Checkout utan vid behov av beroende på det betalningsalternativ du valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysningar om dig, t ex banker.
Sedan du har identifierats uppvisar Svea Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Svea Checkout med en PIN-kod.
Behöver du uppdatera dina adressuppgifter gör du det på svea.com
Opalen avskriver sig alla extra kostnader som kan tillkomma vid ett köpa via Svea Checkout.
Vid frågor angående betalning via Svea Checkout kontaktar du Sveas kundtjänst.
Efter att du bekräftat köp hanteras hela köpet av Svea. Opalen kan därför inte svara på några frågor om din betalning.
Force Major
I händelse av omständigheter som står utanför Opalen skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, snöstorm, naturkatastrof eller liknande händelser ska Opalens förpliktelse att fullfölja köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger en (1) månad har du såväl som Opalen rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Personuppgifter
Opalen ansvarar för att att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med GDPR. Genom godkännande av köpeavtalet med Opalen samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Opalen, eller Opalens samarbetspartners, genom SMS, E-post eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dessa eller begära att de raderas. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke om att ta del av erbjudanden i vissa, eller alla, kanaler.
Pris- och Produktinformation
Opalen förbehåller rätten att vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Opalen inte skyldiga att tillhandahålla varan – men kan föreslå en alternativ vara i närliggande prisklass. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller innehåll.
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Opalen. Kontaktuppgifter hittar du på vår sida under ”Kontakt”.
GDPR & Cookies
Vi på Konditori Opalen AB (Orgnr: 556505-5489) vill vara transparenta i hur vi arbetar och hur vi hanterar den information som vi via hemsidan samlar in om besökarna. Här berättar vi hur och varför vi behandlar personuppgifter och cookies på vår webbplats, samt dina rättigheter och våra skyldigheter gentemot dig, som besökare.
Personuppgiftsansvarig
Opalen är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på denna webbplats. Det innebär att det är vårt ansvar att se till att du som besökare:
- Är medveten om varför och hur vi samlar in dina personuppgifter.
- Kan göra aktiva val att godkänna eller neka till behandling och lagring av dina personuppgifter (vi behandlar inte dina personuppgifter utan ditt godkännande).
- Kan uppdatera sina uppgifter.
- Kan bli glömd ur systemet och att informationen vi behandlar om dig raderas.
- Kan få alla personuppgifter vi lagrar om dig utlämnade till dig.
- Kan begära att vi exporterar dina personuppgifter vid, exempelvis, byte av leverantör.
- Har dina personuppgifter i säkert förvar hos oss. Vi lämnar inte ut dem till tredje part utan att du informeras och uttryckligen godkänner hur och varför detta sker.
Personuppgifter och cookies
Till personuppgifter räknas allt som kan identifiera dig personligen; namn, adress, personnummer, e-mail osv. Vid sidan av personuppgifter finns även cookies. Cookies är små filer som skickas till din dator via webbläsaren (om du inte stängt av cookies) när du besöker en webbplats. Deras funktion är att samla information om hur en besökare använder en webbplats, ofta för att kunna erbjuda anpassat innehåll.
Hur hanterar vi cookies?
Cookies spåras med hjälp av trackers, med olika syften. I vårt fall handlar det enbart om att erbjuda besökaren en skräddarsydd upplevelse av vårat utbud. Vi använder följande trackers för att spåra och analysera cookies:
- Google Analytics
- Facebook Pixel
Vilka cookies använder vi?
Här kan du se hur Google Analytics arbetar och sparar dina cookies: Google Analytics Cookie Policy
Hur länge lagrar vi cookies?
Vi lagrar cookies endast under så lång tid som det behövs för ändamålet. Dock max i ett år.
Så här tar du bort cookies i din webbläsare
Hur du raderar cookies ur din webbläsare beror på vilken du använder. Du hittar vägledning via webbläsarens egna gränssnitt, eller webbplats. Några vanliga webbläsare och hur du raderar cookies i dem (klicka för extern länk):
När lagrar vi personuppgifter?
Cookies lagras kontinuerligt, så länge du har godkänt det. I annat fall lagras personuppgifter när du gör något av följande:
- Du laddar ner en guide/Whitepaper eller annan fil via ett formulär på vår sida
- Du startar en chatt
- På annat sätt lämnar över personuppgifter till oss digitalt, exempelvis anmälan till utbildning/event/seminarium, via kontaktformulär som avser offert eller jobbansökan, eller andra typer av formulär eller fält där du självmant matar in personlig eller företagsinformation.
- Gör ett köp i webbshoppen
Att ge/dra tillbaka medgivande
Vi börjar bara behandla dina personuppgifter och cookies efter att du godkänt hanteringen, samt syftet bakom hanteringen.
Du förhindrar vidare lagring av cookies samt radering av redan lagrade cookies via din webbläsare. Tillvägagångssättet varierar beroende på webbläsare så vi hänvisar dig till din webbläsares hjälpavsnitt för att hitta rätt väg.
Om du avregistrerar dig från utskick / mailutskick tas dina personuppgifter bort ur listan. Du kan också maila oss på info@konditoriopalen.se.
Att uppdatera sina uppgifter
För att uppdatera dina personuppgifter behöver du bara maila oss på: info@konditoriopalen.se så löser vi det.
Att bli glömd
För att få dina uppgifter raderade ur våra system och register anmäler du det till oss på info@konditoriopalen.se.
Att få dina uppgifter utlämnade och/eller exporterade
För att få veta vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och för att eventuellt exportera dem till en ny leverantör anmäler du detta till oss på info@konditoriopalen.se Vi skickar då snarast alla uppgifter vi har lagrade till dig.
Tredjepartsinformation
Vi säljer inte eller byter dina personuppgifter. Däremot använder vi oss av externa spårningssystem för att kunna följa upp marknadsåtgärder som ex: sökmotoroptimering, konverteringsspårning, (motsvarande eller liknande åtgärder) och det kan komma att tredjepartleverantörer ser (men ej lagrar, behandlar eller säljer vidare) dina lämnade uppgifter. Dina kortuppgifter lagras inte utan är lagrade hos Svea.
Klagomål
Skulle du vara missnöjd med vårt sätt att behandla dina personuppgifter ber vi dig att i första hand kontakta oss på info@konditoriopalen.se. Om du inte är nöjd med vårt sätt att hantera ditt klagomål kan du istället framföra ditt klagomål till behörig tillsynsmyndighet, i Sverige för närvarande Datainspektionen (www.datainspektionen.se).